“Tack snälla pastorn för att du alltid säger sanningen” – del 1 – OBS! satir

Tacksägelse nr 1: Den underbara ekumeniska enheten och mångfalden.

Jag vill börja med den punkt som jag tycker är den viktigaste av allt i vår tid. Det som du snälla pastorn har lärt oss om den ekumeniska rörelsen, att alla människor som bekänner Jesu namn är kristna. Att vi alla är ett. Och att vi kan berikas av vad dom olika kyrkofamiljerna har att bidra med. Jag blir så upprymd när jag tänker på detta, att jag faktiskt vill inleda med en lovprisning:
”Fader i himmelen, från djupet av mitt hjärta vill jag tacka dig för den ekumeniska rörelsens start i Edinborough 1910. Äntligen efter så många år är vi på väg att uppfylla din Sons bön som finns nedskriven i Joh. 17:21: ‘Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig’”.

Naturligtvis känner jag till att det finns enskilda kristna som är djupt oroade över den utveckling vi ser. Men jag tycker dom verkar väldigt negativa när dom påstår att det har gått rejält snett inom den s.k. kristenheten. Håller du inte med om det pastorn?

Dom påstår tydligen att du och dom andra pastorerna… och det här blir starka ord nu, pastorn… jag klarar knappt av att säga det här… att ni har köpt in er på…på den ekumeniska lögnen. Hur kan man påstå något sådant? Dom förstår inte att det naturligtvis var upp till oss människor att besvara den bön som Jesus Kristus bad. Dom tror att Fadern själv besvarade Sonens bön om enhet omedelbart. Snälla pastorn, kan du inte försöka prata med dom?

Det här är vad dom säger: Alla kristna, sant pånyttfödda systrar och bröder, har en Andefödd enhet med varandra i en och samma kropp, Kristi kropp. Dom menar att organiserad enhet inte finns i Guds tanke och således heller inte i Bibeln. Ja, pastorn, nu blir jag upprörd när jag tänker på detta. Jesu Kristi bön skulle alltså blivit besvarad på ett underbart sätt av Gud Fadern själv för 2.000 år sedan! Utan mänskliga insatser.

Jag mår inte bra när jag hör att vi inte skulle ha något att berömma oss av i detta. Men jag litar på dig pastorn. Jag tycker du verkar så övertygande när du talar om detta ämne. Och jag bara vet att jag vet att jag vet att alla som bekänner sig som kristna är mina systrar och bröder i tron.

Tacksägelse nr 2. Jag behöver inte höra och gensvara på Guds evangelium för att bli kristen

Det räcker med att jag ”tror på Jesus”, så är den detaljen fixad. Amen! Det väller upp ett halleluja i mitt inre när jag tänker på att jag inte behöver få ett nytt liv, utan kan fortsätta med mitt gamla liv i synden och gå i kyrkan på söndagarna. Jag behöver inte gå igenom den där förnedrande processen att bli nollad som människa, inte erkänna att jag inte duger som jag är i Guds ögon. Självklart behöver jag inte vända om=kapitulera för Jesus Kristus. Jag behöver inte bli född på nytt, det räcker med att jag ”tror på Jesus”. Tack för den undervisningen pastorn!

Som en upplyst, värdefull skapelse i mig själv vet jag att bibelord som skulle antyda motsatsen naturligtvis har förpassats till historiens skräpkammare. Dom gäller inte i vår tid och självklart inte mig. Jag vet att jag är i grunden en god människa, visserligen med vissa småfel, men jag jobbar ju på att få bort det där…så jag vet att jag duger. I Guds och människors ögon.

Jag behöver alltså inte oroa mig för någon kommande dom. Jag vet att Gud inte skulle skilja sina älskade skapelser på ett sådant sätt. Du pastorn har ju heller aldrig nämnt något om detta fasansfulla, jag vill inte ens tänka på det som tydligen står någonstans i Bibeln, att det skulle vara fruktansvärt att hamna i den levande Gudens händer. Pastorn, pastorn, jag vet att jag kan lita på dig. Du vet vad den kristna tron innebär.

Tacksägelse nr 3. Jag vet att jag är kristen för att jag går i kyrkan/är medlem i en församling av något slag.

Jo men självklart. Vad skulle alternativet vara? Skulle inte Gud acceptera mig om jag är aktiv i kyrkan? Finns det någon som menar att det inte skulle få vågskålen att väga över till min egen fördel om det skulle komma en domens dag? Kan jag inte hoppas på att förtjäna min frälsning i kyrkans regi? Hemska tanke! Har antagligen sitt ursprung hos mörkrets furste. Som väl är min käre pastor har du inte ens antytt något sådant.

Om jag visar mitt intresse för dom religiösa frågorna, om jag infinner mig i kyrkolokalen, om jag dessutom ställer upp i verksamheten, skulle inte Gud acceptera mig då? Yes, pastorn, jag vet att du håller med mig!

Så jag fortsätter jag med att gå till Guds hus. Här känner jag mig trygg. Och nu måste jag få tacka dig igen, pastorn. Tack snälla pastorn för att du är så trevlig och aldrig har sagt något som skakat om mig eller något annat som fått mig upprörd.

Nu ska jag sätta på lite kaffe. Vi har det så mysigt i vår religiösa förening. Just nu upplever jag starkt i mitt inre att allt står väl till, allt står väl till.

Jan Johansson