“Tack snälla pastorn för att du alltid säger sanningen” – del 2 – OBS! satir

Tacksägelse nr 4) Ett annat evangelium predikas.

Ännu fler tacksägelser har vällt upp nu pastorn. Pastorn jag börjar med att tacka för den lättnad jag känner numera. En underbar lättnad för att slippa höra det som man förr kallade Guds evangelium. Ja, du är ju inte ensam precis pastorn, med att ha slutat predika bibelns evangelium. Jag har faktiskt gjort en privat undersökning och kollat runt i vårat land. Jag kan rapportera till dig snälla pastorn, att det finns knappast en enda kyrka kvar i vårat land där den gamla varianten av det glada budskapet predikas lägre. Nya tider, nya budskap, det gäller att vara trendkänslig, ja det behöver jag ju inte förklara för dig. Du verkar ha ett antal nya varianter som du växlar mellan i dina predikningar. Ja du vill verkligen att vi ska trivas och ha kul. Underhållning är en viktig del av det kristna budskapet för vår tid. Hur skulle någon vilja lyssna annars? Ja det är sant, höll på att glömma det, vissa församlingsmedlemmar tycker också om gamla hederliga religiösa betraktelser som visserligen inte medför någon förändring alls i människors liv. Men det kanske inte är det allra viktigaste pastorn? Du vet att det religiösa behovet inte ändras i alla fall. Och du ger dom en rejäl dos av den kristna varianten. Rätt så pastorn, fortsätt med det!

Tacksägelse nr 5) Progressiv uppenbarelse.

Nu vill jag gå över till en annan punkt pastorn, där jag också tycker att vi gjort framsteg, och då menar jag verkligen progressiva grejer, att vi inte längre behöver hålla oss till bibeln bara, utan kan öppna upp oss för det som Gud gör idag. Det känns verkligen spännande att tänka att vi vet mer än vad apostlarna gjorde pastorn! Vi är på ett högre andligt plan och förstår mer än dom! Yippee! Genom profeter och apostlar som meddelar oss hur Gud ser på saker och ting i vår tid. Genom direkta tilltal. Hotlines to heaven är vad dom har! Relevant är bara förnamnet pastorn! Jag kanske inte skulle erkänna det, men jag gillar att frottera mig med dom där övermåttan höga apostlarna! Man känner sig nästan som en kändis själv. Jag tycker att det liksom kliar i öronen när jag hör på dom. Och det är väl positivt när det kliar i öronen pastorn? Det håller du väl med om? Och en annan sak: Konstigt nog vill man bara höra mer och mer, man blir liksom fixerad vid dom här gudsmännen, intressant pastorn, eller hur? Men jag blir lite frustrerad av en sak, måste jag erkänna. Jag förstår ju att det här är samma princip som råder inom katolska kyrkan, Jehovas Vittnen osv., med ny uppenbarelse hela tiden. Men vi tillhör ju den evangeliska kristenheten, då blir det väl en helt annan sak, pastorn?

Tacksägelse nr 6) Människan i centrum.

En sak till…jag tycker att det är så positivt att människan har kommit i centrum jämfört med hur det var förr. Du vet hur man sa pastorn…”all ära till Gud” och människan var så liten och var i behov av att komma i gemenskap med sin Skapare endast genom Jesus Kristus och det försoningsverk som han utförde på korset. Och Gud var stor och den lilla människan blev alldeles förundrad när hon fick erfara vad NÅDEN verkligen innebar. Men det är andra tider nu och du har verkligen insett detta pastorn. Äntligen har människan fått inta sin rätta plats som skapelsens krona! Utan att gå korsets väg. Det känns bara underbart att vi kan ta kontroll över Gud och liksom befalla honom att göra olika saker. Vi bestämmer och han gör som vi säger! Vill vi ha mer pengar, makt, inflytande, accepterande, så finns Gud redan på våran sida. Men nu höll jag på att glömma en viktig sak. Det här: Det gäller att vi tar ut våra rättigheter genom den auktoritet som vi har. Varje ord som vi uttalar har en enorm inverkan i andevärlden, det har du betonat om och om igen pastorn. Visserligen finns det dom som skulle invända att detta innebär att Gud är liten och människan stor, tvärtom mot hur det var förr. Och dom menar då att det är en negativ sak. Men vadå pastorn, bakåtsträvare har väl alltid funnits…

Jan Johansson